Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهتاب زارعی گفت: امام خمینی (ره) از بارزترین اندیشمندانی است که بر اساس دیدگاه فرهنگی- اجتماعی به تحلیل و باز خوانی جامعه بر اساس فرهنگ مهدویت پرداخته است تا با تفسیر درست از انتظار منجی، راهی برای برون رفت جامعه از بن بست های عصر غیبت بیابد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مهتاب زارعی کارشناس مذهبی در گفتگو با مرآت با اشاره به گفتمان کلامی- سیاسی حضرت امام خمینی (ره)  اظهار کرد: اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) در سنّت عقل گرای شیعی ریشه دارد  و نظریه های سیاسی ایشان نیز مبتنی بر نظام سیاسی امامت شیعی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کارشناس مذهبی افزود: طرح و ترکیب برخی عناصر فکری جدید همانند جمهوریت خواهی و تأکید بر نقش مردم و قانون اساسی و انتخابات در نظریه «ولایت فقیه» را باید نوآوری اساسی امام خمینی (ره) ضمن احیای این نظریه حیاتی در برابر سیطره تفکر مدرنیسم غربی دانست.

وی با اشاره به دیدگاه بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی در حوزه مهدویت اذعان کرد: ایشان از بارزترین اندیشمندانی است که بر اساس دیدگاه فرهنگی- اجتماعی به تحلیل و باز خوانی جامعه بر اساس فرهنگ مهدویت پرداخته است تا با تفسیر درست از انتظار منجی، راهی برای برون رفت جامعه از بن بست های عصر غیبت بیابد. در طول یازده قرنی که از آغار غیبت امام عصر (عج)می گذرد، فیلسوف و متکلمی به اندازه امام (ره) در این امر تأثیرگذار نبوده است.

زارعی با تشریح نگرش رهبر کبیر انقلاب اسلامی در خصوص نبوت و امامت بیان کرد: در اندیشه امام خمینی (ره)، جریان نبوت و امامت، یک شجره واحده است و امامت که تداوم بخش جریان نبوت محسوب می شود؛ با توسعه مفهوم مهدویت گره خورده است و تحقق کامل آن در زندگی مسلمانان، ضامن دین و دنیای آنان است.

 این کارشناس مذهبی در ادامه بیان کرد: امام راحل با طرح اندیشه حکومت اسلامی در عصر غیبت و تلاش خستگی ناپذیر در راه تحقق این آرمان بزرگ، به  کلمه انتظار معنا و مفهوم تازه ای بخشید و خوانش جدیدی از رسالت شیعیان در برابر حجت خدا مطرح کرد. انقلاب آزادی بخش و اسلامی امام خمینی (ره) منشاء تحولی عظیم و ژرف در فرهنگ واژه ها و مفاهیم دینی شد.

وی با اشاره به مفهوم انتظار در بیانات امام خمینی (ره) خاطر نشان کرد: انتظار در ادبیات و سخن حضرت امام خمینی (ره) یک واژه بی روح و بی رنگ نیست؛ بلکه یک فرهنگ پویا و زنده است؛ فرهنگی که راهبرد مسلمانان را در عصر غیبت سمت و سو  می بخشد. انتظار در گستره معرفتی این اندیشمند و عالم بزرگ، روح اجتماع و موتور محرکه تاریخ است.

زارعی ضمن تشریح نفی نگرش منفعلانه از انتظار  توسط حضرت امام (ره) تصریح کرد: ایشان با نفی دیدگاه منفعلانه و ایستا از انتظار، بر خوانش ایجابی و پویا از این مفهوم تأکید داشت و می فرمود: « این طور نیست حالا که ما منتظر ظهور امام زمان(عج) هستیم، پس دیگر بنشینیم در خانه هایمان، تسبیح را در دست بگیریم و بگوییم عجّل علی فرجه؛ عجّل با کار شما باید تعجیل بشود.»

این کارشناس مذهبی با اشاره به عملی شدن نظریه ولایت فقیه پس از پیروزی انقلاب به رهبری امام خمینی گفت: اگر علمای شیعه پس از غیبت کبرا به نظریه ولایت فقیه و حکومت اسلامی در حد نظریه معتقد بودند اما هیچ عالم و اندیشمندی همچون امام خمینی (ره) در مقام عمل و صراحت وارد این عرصه نشد.

وی در ادامه تصریح کرد: وصیت نامه سیاسی و الهی حضرت امام خمینی (ره) مانیفست سیاسی- اجتماعی ایشان و همچنین به عنوان زنده ترین سندی است که بایسته ها و عملکرد دولت دینی و دولت منتظر را به تصویر کشیده است. اندیشه انتظار و دولت منتظر در آرمان امام خمینی، یکی از عناصر و دغدغه های اصلی آن عالم فرزانه و رهبر بزرگ بود.

 

انتهای پیام/ز

منبع: دانا

کلیدواژه: کارشناس مذهبی امام خمینی حضرت امام عصر غیبت بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۵۱۸۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای نخستین‌بار؛ انتشار دست‌نوشته‌ رهبر انقلاب در دفتر کتابخانه وزیری+عکس

امام خمینی(ره) در اردیبهشت 1323 مطلبی را در دفترچه یادداشت‌های آقای وزیری مکتوب کرد که امروزه به عنوان قدیمی‌ترین متن مبارزاتی ایشان از آن یاد می‌شود و به نامه قیام لله مشهور است 30 سال پس از نگارش این متن توسط امام خمینی، آیت‌الله سید علی خامنه‌ای نیز در تاریخ 1353/1/17 دست خطی را در این دفتر مرقوم می‌کنند که برای نخستین بار توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر می‌شود.

به گزارش مشرق، مرکز اسناد انقلاب اسلامی نوشت: در این مکتوبه که پس از تبعید رضا خان و در ابتدای سلطنت محمدرضا پهلوی نگارش شده است امام با مهیا دانستن شرایط برای قیام اسلامی از حق طلبان درخواست می کند که منافع شخصی را رها کنند و به فکر حرکت اصلاحی به منظور اعاده اسلام باشند.یکی از نکات بسیار مهم این نامه امتزاج دقایق عارفانه و آیات قرآنی به منظور انعکاس وظیفه کنشگری عموم و خواص است. از آغاز که با استناد به آیه "قُلْ اِنَّما اَعِظُکُم بِواحِدَةٍ أنْ تَقُومُوا لله مَثنی وَ فُرادی" کلام پی گرفته می‌شود و با حکایت مبارزات پیامبران ادامه پیدا می کند و درنهایت با استناد به آیه " وَ مَنْ یَخْرُجْ مِنْ بَیْتِهِ مُهاجِراً اِلَی الله ِ وَ‌‎ ‎‌رَسولِهِ ثُمَّ یُدرِکْهُ الْمَوتُ فَقَد وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَی الله" سخن پایان می پذیرد.

۳۰ سال پس از نگارش این متن توسط امام خمینی در تاریخ ۱۳۵۳/۱/۱۷ آیت‌الله سید علی خامنه‌ای نیز دست خطی را در این دفتر مرقوم می کنند که امروز برای نخستین بار توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر می شود.آیت‌الله خامنه‌ای نیز در یادداشت خود با استناد به آیه " وَإِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِیثَاقَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ لَتُبَیِّنُنَّهُ لِلنَّاسِ وَلَا تَکْتُمُونَهُ فَنَبَذُوهُ وَرَاءَ ظُهُورِهِمْ وَاشْتَرَوْا بِهِ ثَمَنًا قَلِیلًا" از عدم کنشگری متولیان امور دینی و عموم امت اسلامی در قیام برای تحقق اسلام گله کرده و آمدن روزی را آرزو دارد که با کنار رفتن مکاتب مادی و سست پایه، اسلام به عنوان برنامه زندگی و بنیان اساسی نظام اجتماعی به کار گرفته شود. متن کامل این نامه بدین شرح است:«زیارت گنجینه گرانبهائی از کتاب و نوشته ی اسلامی که محصول کوششی ارجمند است بیننده را به یاد اقیانوس بیکران فرهنگ عمیق و غنی و عریق اسلام عزیز می افکند که در روزگار ترکتازی افکار و مکاتب و فرهنگهای سست و بی پایه ی بشری و در عهدی که پوشالی ترین بنیانهای فکری را در فکر و دل جهانیان مرتبت‌ها و پایگاه‌هاست همچنان و همچنان در عزلتخانه ی کتابها و کتابخانه ها زندانی است و در محوطه ئی بسی دور از زندگی و عمل پیروان اسلامی، تبعیدی. و متولیان و منادیان و مدعیانش را چیزی که کمتر به خاطر است و بیشتر در نسیان، رسالت و مسئولیت و تعهد خطیری است که قرآن و اسلام بدوش آنان نهاده که: و اذ اخذ الذین اوتو الکتاب لتبیننه للناس و لا تکتمونه .... به امید آن روز که امت عظیم اسلام، قرآن و اسلام را همچون برنامه ی زندگی و بنیان اساسی نظام اجتماعی به کار گیرند... به امید بیداری ها و درس گیری ها... به امید تجلی حماسه ی اسلام و تشیع در زادگاه و پرورشگاه اسلام و تشیع در روز دوشنبه ۱۲ ربیع الاول هزار سیصد و نود و چهار هجری قمریدر حضرت مؤسس عالیقدر کتابخانه ادوم الله برکات وجوده الشریف نگاشته آمد۵۳/۱/۱۷سید علی خامنه‌ای »

دیگر خبرها

  • روایت حسن روحانی از مخالفت امام خمینی با مرتبط کردن سازمان اطلاعاتی با رهبری و بیت ایشان
  • سخنگوی دولت: نگاه دولت در مسائل اقتصادی، سیاسی نیست / حجم صادرات و واردات افزایش داشته است
  • بهادری جهرمی: نتیجه مدیریت اقتصادیِ سیاسیون رشد ۴۲ درصدی نقدینگی بود
  • حضور ۵ هزار نفری کرمانشاهیان در مراسم سالگرد ارتحال امام(ره)
  • مجلات مطالعات اسلامی وپژوهش‌نامه تبلیغ و ارتباطات دینی رونمایی شد
  • تاثیر عمیق غیبت سه ستاره روی نمایش مس
  • تجدید میثاق مسوولان حج و زیارت با آرمان‌های امام خمینی (ره)
  • دستگاه‌های کردستان شرایط لازم را برای سفر زائران حرم امام خمینی(ره) فراهم کنند
  • برای نخستین‌بار؛ انتشار دست‌نوشته‌ رهبر انقلاب در دفتر کتابخانه وزیری+عکس
  • قدیمی ترین متن مبارزاتی امام خمینی و انتشار دست‌نوشته‌ رهبری در دفتر کتابخانه وزیری برای نخستین بار + عکس